Mihai Murariu
Mihai Murariu a studiat la Universitatea Națională de Muzică din București (specializarea Compoziție clasică [2007], master [2009] și doctorat [2013]) și a participat la numeroase masterclass-uri de compoziție și interpretare muzicală. Este laureat al mai multor concursuri naționale și internaționale de compoziție iar lucrările sale au fost achiziționate, comandate și/sau editate de diferite instituții de specialitate. De asemenea, este membru al UCMR, fiind laureat cu premiul acestei instituții la secția lied (2015).
Mihai Murariu are o activitate interpretativă susținută în calitate de pianist, organist sau clavecinist, solist sau membru în ansamblu, colaborând cu ansambluri ca Orchestra Națională Radio, Orchestra Română de Tineret, European Contemporary Orchestra, ansamblurile Sonomanie si devotioModerna, etc.
În prezent, Mihai Murariu predă Teoria muzicii, Citire de partituri, Analize aplicate și Polifonie la UNMB, activând și ca membru al Orchestrei Teatrului Evreiesc de stat și membru al ORT și al ansamblurilor Sonomania și devotioModerna.
Mihai Murariu – À la recherche du ménétrier (În căutarea lăutarului),
pentru oboi, clarinet, vioară, violă, cello și pian
„Spontaneitatea impetuoasă şi originalitatea pianistului Murariu se manifestă în mod egal în compoziţiile sale. De data aceasta, muzicianul a ales, nu atât să citeze motive din opus-urile lui Enescu, cât să redea atmosfera spiritului enescian prin selectarea şi reiterarea cu inteligenţă, talent şi cunoaşterea lor cu precizie, a câtorva tehnici specifice: modalismul nostalgic al instrumentelor de suflat – clarinet, oboi,
flaut, uneori în tandem cu viola sau cu violoncelul; unisonul, acordurile cadenţate repetitiv ale pianului; acalmia visării contemplative subliniată de violoncel; crescendo-uri de maximă intensitate şi densitate, întrucât implică însăşi esenţa existenţială a lui Enescu şi a muzicii sale. ”
Despina Petecel Theodoru – SonoMania, între ”nebunia divină” şi ”inspiraţia divină” la aniversarea unui deceniu de existenţă, Revista Actualitatea Muzicală, iunie 2022
„… o sinuoasă călătorie prin universul muzicii enesciene datorită fragmentelor tematice din diferite lucrări ale marelui compozitor, a sonorităților familiare și a manierei de închegare a tuturor elementelor într-o lucrare unitară, cursivă, frumoasă! Lucrarea începe cu o secțiune de intrări succesive ale instrumentelor, subliniind coloritul timbral distinct. Pianul alături de violă interpretează formula ritmico-melodică de la baza secțiunii intitulate Bătrânul cerșetor din Suita Impresii din copilărie op. 28, care se regăsește pe tot parcursul lucrării în diferite ipostaze, conferind unitate și ciclicitate lucrării. Pe parcurs, acest motiv este asociat, suprapus, întrepătruns cu fragmente melodice din tema Sonatei nr. 2 pentru vioară și pian op. 6, generând o fascinantă călătorie sonoră prin unduirile modal-cromatice ale universului sonor enescian. Principiul căutării exprimată în titlu este evidențiat în momentul de maximă tensiune din zona mediană, prin momentele de atac foarte abrupte ale instrumentelor, cu intrări neașteptate și pasaje ritmice asimetrice care creează un efect de desincronizare între planurile sonore. Finalul îl aduce în scenă pe Lăutarul căutat pe parcursul lucrării sub forma unor intervenții scurte ale viorii dispuse în diverse zone ale scenei, simbolizând, poate, constanta căutare existențială și cele câteva momente efemere de regăsire care apar și se sting în timpul etern.” Ștefan-Iustin Platon, Mihaela Balan – Confluențe contemporane sub semnul performanței interpretative a ansamblului SonoMania, Revista Arta
One comment