dirijor / profesor / consultant artistic / compozitor / orchestrator / editor / bariton / violist – localizat în București / Pitești – România
in english
bio notes
Silviu Deaconescu s-a născut şi a copilărit într-o zonă ferită de traficul intens al drumurilor judeţene, într-un sat supus frământarilor terestre, Surupate, într-o comună cosmopolită, Frânceşti, peste deal de staţiunea Govora Băi şi aproape de Mânăstirile Dintr-un Lemn şi Surupate.
Deşi multă muzică se auzea în jurul său, bunicii învăţători, părinţii profesori, vecinii lăutari, pasiunea pentru muzică s-a declanşat de-abia spre sfârşitul claselor gimnaziale. Până atunci a urmat şcoala de muzică, dar şi pe cea generală, mai mult forţat şi nevoit a se adapta cerinţelor învăţătorului şi profesorului de vioară din fiecare an, datorită fluctuaţiei de personal din acea perioadă a Şcolii nr. 1 şi a Şcolii de muzică din Rm. Vâlcea. De atunci au rămas în memoria afectivă Alexandru Teodorescu, cel ce i-a pus vioara în mână, Nicolae Manda, de teorie şi solfegii, doamna Buică, fata celebrului lăutar Buică, Florentina Tohatan (vioară), Nelu Vasile (vioară, orchestră).
Schimbarea majoră a fost în urma optării pentru Liceul de muzică tocmai înfiinţat în oraş, cu sediul în atelierele Liceului teoretic Mircea cel Bătrân. Atunci, niciun alt liceu nu i se părea mai interesant decât Liceul de muzică, un liceu la care a contribuit şi fizic, alături de colegii de la arte plastice. Aici, datorită ştiinţei pedagogice a profesoarei de violă Mariana Mihăilescu care l-a pus la muncă, învăţându-l tehnica studierii şi interpretării partiturii şi trimiţându-l la olimpiade şi concursuri, şi a lui Gelu Stratulat, profesor de istoria muzicii şi vrednic animator al vieţii muzicale corale în micul şi cochetul oraş al Vâlcii, dar şi datorită autoritarilor profesori Nelu Vasile (orchestră) sau Mihail Ştefănescu (ansamblu coral), Silviu Deaconescu s-a format ca muzician. De altfel, majoritatea absovenţilor din primele generaţii ale acestui liceu vâlcean activează astăzi în domeniu ca instrumentişti, corişti sau profesori de muzică.
La Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti şi-a întărit cunoştiinţele muzicale specializându-se în pedagogie, dirijat şi compoziţie, pătimind, creând şi studiind cu Rodica Nicolaescu (teorie muzicală), Dan Buciu (armonie), Doina Rotaru & Dan Dediu (compoziţie), Teodor Ţuţuianu (contrapunct), Mihail Diaconescu & Valentin Gruescu & Petru Andriesei (dirijat), Grigore Cudalbu (citire de partituri), Vasile Iliuţ & Grigore Constantinescu & Liviu Dănceanu (istoria muzicii) …
În studenţie şi-a „dirijat” colegii, a cântat ca bas-bariton în corala Kontakion a UNMB (1996-2000) şi la violă în Orchestra de Cameră Philarmonia a Centrului de Cultură Tinerimea Română (1999-2001), formaţii cu care a efectuat şi turnee artistice în Spania, şi a creat lucrări muzicale, pentru unele primind şi premii – 1998: premiul I la Concursul de Compoziţie „George Enescu – Impresii din copilărie”, Fundaţia Iosif Constantin Drăgan – Bucureşti, cu piesa Plutea o floare de tei, pentru vioară solo; 2000: premiul III la Concursul de Compoziţie UNMB „Muzică de Cameră” cu piesa Vernisaj pentru flaut, violă şi expoziţie de pictură. Lucrarea Vernisaj a fost prima tatonare a muzicianului în conceptul FUZIUNE + MONOLIT + FRAGMENTARE promovat de pictorul şi graficianul Marius Cristea, cunoscut prin anturajul criticului de artă Gabriela Popescu.
Silviu Deaconescu şi Marius Cristea au colaborat până acum în: Premiera piesei Vernisaj, sala George Enescu a UNMB 2000 (SD – muzica+regia, MC şi colegii – performance); Frânghia de rufe – vernisaj expoziţie de grup la Galeria de Artă Galla din Bucureşti 2000 (SD cu Vernisaj, MC şi colegii – desene); Vino la Intercomunicare – expoziţie de grup la Galeria de Artă Metopa din Piteşti 2002 (SD – muzica+performance, MC – pictura+performance); Scurtă cronică a Annei Magdalena Bach II concert vocal simfonic la Filarmonica Piteşti 2009 (SD – regie, scenariu, conducere muzicală, MC – performance).
După finalizarea studiilor universitare în 2001, Silviu Deaconescu a fost profesor titular de educaţie muzicală la Şcoala nr. 88 din cartierul Dristor Bucureşti (2001-2004), director executiv la Editura Muzicală a UCMR (2005-2007), editor muzical la propria editură Edition Sylva din Piteşti.
Din 2007, a pus umărul şi mintea la construcţia Filarmonicii Piteşti fiind dirijor al corului simfonic şi consultant artistic al acestei tinere şi entuziaste instituţii, programând şi organizând evenimente artistice, redactând programe de sală, stabilind repertorii, planificând şi pregătind muzical colegii din subordine, sfătuind, mediind conflicte și orgolii, negociind contracte.
„A ieşit de unu’ singur pe scenă. Fără orchestră. Altfel spus, o seară a cappella. Joi, la filarmonică. Când corul îi fu pe cont propriu. Dirijat de Silviu. Deaconescu. Ardent ca Gruescu. Într-un program cam eclectic. Implicit inegal. Dar plăcut la final. Colorat cu ceva Show. De Codruţa şi Tibi. Oprea. Vocalişti. Într-o „salată” de operă. Ce mi-a dat de înţeles că p-aci ar fi locul ăstui ansamblu.”
Adrian Simeanu, Coru’, pe cont propriu – Săgetătorul, 8 aprilie 2008
„Urma să avem cor, dar nu aveam dirijor! Din cauza rivalităţii dintre unii dirijori locali, am căutat să găsesc pe cineva situat în afara sferelor de influenţe. […] Noroc că la concursul pentru postul de consultant artistic s-a prezentat un tânăr de 29 de ani care avea ca specialitate dirijor cor academic! Mi-am permis să îi spun, imediat după concurs şi înainte de afişarea rezultatelor, că îmi trebuie neapărat dirijor de cor (şi Silviu Deaconescu a venit la noi din postura de director la Editura Muzicală). Silviu Deaconescu a rezistat ca dirijor, fiindcă cerea performanţă.”
Jean Dumitraşcu, manager Filarmonica Piteşti, Un cor, o grevă şi mai mulţi dirijori, ziarobiectiv.ro
“În urma conflictelor apărute în departamentul coral, în noiembrie 2007 am fost obligat prin decizie să preiau corul format din 24 de membri angajați și foarte mulți colaboratori proveniți din corurile de amatori ale orașului, seminarul teologic, facultatea de muzică locală, toți entuziaști și volitivi dar diverși timbral și comportamental. Impunând un regim drastic de lucru, în urma căruia foarte mulți au părăsit formația, am reușit ca, plecând de la repertoriul popular și ușor, în cinci luni de activitate, să putem produce prima lucrare de anvergura, Requiem-ul mozartian, finalizând prima stagiune cu Carmina Burana de Orff.
Silviu Deaconescu
În cea de-a doua stagiune am impus executarea mai multor lucrări de Bach și Händel pentru a face corul abil tehnic și intonațional. Totodată, am reformat strategia de plată a colaboratorilor astfel încât corul să fie format din cel puțin 40 de membrii permanenți (constrângere bugetară). Am introdus repetițiile pe partidă obligatorii ce au sporit eficiența repetițiilor de ansamblu. Concertele vocal-simfonice ale stagiunii 2008-2009 au fost prolifice și diverse, cu o ritmicitate de un vocal-simfonic pe lună. Din păcate, macroeconomia a intrat în declin și în urma Ordonanței de Guvern 63/2010, în toamna anului 2010 corul a fost concediat.
Am imaginat noi proiecte artistice astfel încât munca mea și investiția instituției să nu fie irosită și efectul să fie de impact cultural județean. Proiectele La Corte de Faraon (o zarzuelă de Vincente Lleo) și ClusterChorus au fost implementate în 2011, 2012, respectiv 2013, ediția a doua a ClusterChorus fiind dirijată de mine însumi, constituând totodată debutul ca dirijor al orchestrei simfonice. ”
Din 2007 până în prezent, viața și activitatea profesională și extra-profesională a lui Silviu Deaconescu a fost indisolubil legată de Filarmonica Pitești și orașul Pitești: peste 1100 de evenimente sonore pe care le-a co-organizat și peste 150 de concerte în care a fost protagonist: instrumentist, solist, maestru de cor sau dirijor al orchestrei simfonice, colaborând cu o pleiadă de muzicieni ca Horia Andreescu, Valentin Gheorghiu, Ludovic Bács, Gheorghe Costin, Theo Wolters, Alexandru Iosub, Petre Sbârcea, Alexandru Ganea, Pompeiu Hărăşteanu, Gary Dilworth, Adrian Morar, Felicia Filip, Alfredo Pascu, Mădălin Sandu, Ștefan Schuller, Andra Bivol-Costea, Stefan Popov, Marius Hristescu, Cristina Anghelescu, Alexandru Tomescu, Gabriel Croitoru, Horia Mihail, Maria Miron, Irina Iordăchescu, Silvia Anarte Olivero, Raffaele Cancelliere, Octav Calleya, Soyung Yu, Bianca Manoleanu, Ion Bogdan Ștefănescu, Emil Vișenescu, Jin Wang, Vladimir Onufriev ș.a. [ Click pe Arhiva Concerte pentru vizualizarea tuturor evenimentelor la care a participat Silviu Deaconescu. ]
Pe lângă activitatea desfăşurată la Filarmonica Piteşti, Silviu Deaconescu este şi dirijor al Coralei bărbăteşti D.G. Kiriac din Piteşti, promovând cu tenacitate arta corală şi colaborând ca tenor sau bariton și în alte ansambluri (Vox medicalis București, Pr. Ion Ionescu Topoloveni, Argeș, Cantus Domini Bucureşti).
În 2018 a absolvit cursurile de master în Dirijat de orchestră la clasa maestrului Petru Andriesei, după o serie de examene și concerte cu orchestrele studențești ale Universității Naționale de Muzică din București, în care a dirijat nu numai lucrări clasice ca Simfonia a VIII-a de L.v.Beethoven, Simfonia nr. 1 de Schubert sau Simfonia nr. 1 și 4 de Mendelssohn, dar și lucrări contemporane ca Regengrün de S.Dobrovicescu, Violoncelles, vibrez! de G. Sollima sau Divergent de Nguyen Ngoc Tu.
În decembrie 2018, la solicitarea Filarmonicii Pitești, a dirijat complexul concert vocal-simfonic Bucuria Crăciunului, în care a colaborat cu sopranele Christina Minan și Lee Seung Hee, tenorul George Neacșu și basul Ion Grigorescu, cu concursul Orchestrei simfonice a Filarmonicii Piteşti și al Corului Arhiepiscopiei Argeşului şi Muscelului, în prezența IPS Calinic, arhiepiscop al Argeșului și Muscelului.
Parte din orchestrațiile realizate pentru acest concert sunt disponibile gratuit.
În octombrie 2019, a avut bucuria de a dirija Simfonia a VIII-a de L.v.Beethoven, o simfonie plină de voioşie şi umor, cu teme graţioase, cu sonorităţi uneori camerale, ce ne arată un Beethoven împăcat cu soarta, cu veşti bune din societate şi din viaţa intimă.
Pandemia 2020 – 2021 a fost dificilă și cu numeroase transformări, dar Silviu Deaconescu nu încetat din a gândi soluții și a descoperi oportunități artistice, atât pentru sine cât mai ales pentru colegii și coriștii săi. Mai jos sunt mini-site-urile proiectelor din acești ani.
Concert Topoloveni 19 iunie 2021
Concert Sinagoga Pitești – 100 de ani – 9 septembrie 2021
Începând cu anul școlar 2021-2022, Silviu Deaconescu a devenit și profesor colaborator al Liceului de Arte Dinu Lipatti din Pitești, unde predă Cor, Orchestră, Istoria Muzicii, Istoria Jazzului, Armonie Și Forme Muzicale.
to be continued… 🙂